Farias, Marnilde Silva deRibeiro, Maria Rita de Cássia Gomes2025-12-172025-12-172025-10-06RIBEIRO, Maria Rita de Cássia Gomes. "E se...": a inversão da contação de estórias como estratégia para o desenvolvimento da criatividade e autonomia na alfabetização infantil. 2025. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Instituto Federal de Roraima , Boa Vista, 2025.https://repositorio.ifrr.edu.br/handle/123456789/236This bibliographic article proposes a critical analysis of the traditional storytelling methodology in early childhood education and presents the "What if..." approach as an innovative alternative to aid the development of creativity, autonomy, and advancement in the literacy process. The impacts on early literacy and the relevance of active pedagogical approaches will be explored. The bibliographic research aims to consolidate the theoretical basis for the application and validation of the "What if..." methodology, questioning the pedagogical limits of the "Once upon a time..." in educational contexts. This article will use the term "stories" to refer to playful tales unrelated to true facts from the scientific field of history. The bibliographic review demonstrated that nationally produced scientific works reinforce the utmost importance of storytelling for children's academic development, while, in contrast, literary criticism demonstrates the limitations of these practices for the development of autonomous individuals.pt-BRAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 BrazilContação de históriasCriatividadeAutonomiaAlfabetizaçãoEducação infantil"E se...": a inversão da contação de estórias como estratégia para o desenvolvimento da criatividade e autonomia na alfabetização infantiltcc_especializacaoCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO